Zgodnie z zapowiedziami prezydenta Krakowa Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA kontynuuje wymianę floty tramwajowej. W poniedziałek, 1 grudnia, w gabinecie zastępcy prezydenta Krakowa Stanisława Kracika przedstawiciele zarządu MPK oraz producenta, firmy Pesa Bydgoszcz SA, podpisali umowę realizacyjną na dostawę 20 nowych tramwajów o długości ponad 43 m.
– To chyba najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie. Na potrzebę dostaw tych najdłuższych wagonów zwracali uwagę mieszkańcy. Dlatego cieszę się, że dzisiaj te oczekiwania spełniamy. W sumie 20 tramwajów firmy Pesa trafi do Krakowa i będzie wozić pasażerów na najbardziej popularnych liniach. To ważny zakup, bo jeszcze bardziej poprawi bezpieczeństwo i komfort pasażerów komunikacji miejskiej. Z myślą o bezpieczeństwie pasażerów i mieszkańców miasta w każdym z 20 wagonów zostaną zamontowane urządzenia AED – powiedział po podpisaniu umowy Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.
Dostawa pierwszego tramwaju z tego zamówienia została zaplanowana na trzeci kwartał 2028 r., a ostatniego w połowie 2029 r. Całkowity koszt kontraktu wyniesie 461 100 000 zł netto. Nowe tramwaje dołączą do 36 Krakowiaków i jednego wagonu 405N, które wożą pasażerów w Krakowie. Stolica Małopolski będzie więc w sumie dysponować aż 57 najdłuższymi tramwajami w Polsce.
Każdy z nowych tramwajów będzie miał ponad 43 metry długości, niską podłogę, klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących, a także platformę oraz wydzieloną przestrzeń dla wózka inwalidzkiego. Jeden z tych wagonów będzie także wyposażony w specjalne baterie, które umożliwią przejazd bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km. Będą to pierwsze tak długie tramwaje z takim rozwiązaniem w Polsce.
– To jeden z najważniejszych projektów tramwajowych realizowanych obecnie w Polsce i jednocześnie potwierdzenie, że Kraków konsekwentnie inwestuje w tabor o najwyższych parametrach pojemności, dostępności i bezpieczeństwa. Dostarczymy miastu nowoczesne, ponad 43-metrowe tramwaje, zaprojektowane z myślą o intensywnym ruchu pasażerskim i wysokim komforcie podróżnych. Zastosowanie baterii trakcyjnych w tak długich pojazdach to rozwiązanie innowacyjne w skali kraju, które zwiększa elastyczność eksploatacji i wpisuje się w kierunek zrównoważonego transportu miejskiego – powiedział Krzysztof Zdziarski, prezes Pesa Bydgoszcz SA.
Nowe tramwaje trafią na te krakowskie linie, które są najbardziej popularne, w tym m.in. na linię nr 52, łączącą „Czerwone Maki P+R” z os. Piastów w Nowej Hucie. Zastąpią na tej trasie wszystkie potrójne składy wysokopodłogowych wagonów 105Na, które obecnie jeszcze tam kursują. Cel Krakowa cały czas jest niezmienny – 100 proc. tramwajów niskopodłogowych, z klimatyzacją i nowoczesną informacją pasażerską.
Zakup 20 nowych tramwajów stał się możliwy dzięki pożyczce inwestycyjnej udzielonej MPK w Krakowie przez Bank Gospodarstwa Krajowego, pochodzącej ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach Inwestycji B3.4.1. „Inwestycje na rzecz zielonej transformacji miast” („KPO”), w ramach projektu pn. „Zakup nowej floty tramwajowej dla Krakowa jako element zielonej transformacji obejmującej rozwój transportu publicznego przyjaznego dla środowiska”.
- Umowa, którą podpisaliśmy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, jest pożyczką na bardzo korzystnych warunkach, ze stałym oprocentowaniem wynoszącym zaledwie 1 proc. Okres spłaty pożyczki został rozłożony na 20 lat. Tak atrakcyjne warunki finansowe powodują, że zakup ten nie będzie powodował wzrostu stawki przewozowej dla miasta, a w przypadku spółki nastąpi spadek kosztów kredytowych. Równie ważne jest to, że dzięki zakupowi tych tramwajów wzrośnie komfort pracy naszych motorniczych – podkreślił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Zamówienie 20 nowych długich na ponad 43 m tramwajów to nie koniec planów inwestowania przez MPK w zakup tramwajów. Krakowski przewoźnik nadal planuje zakup kolejnych nawet 40 tramwajów, z czego 10 to tramwaje jednokierunkowe o długości ponad 43 m, a kolejne 30 to tramwaje jednokierunkowe o długości ponad 33 m.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.